Alla inlägg under augusti 2011

Av WhiteApril - 30 augusti 2011 08:41

I min hemstad håller man just nu på att reparera trafikljusen på den största infartsleden. Trafiken är därför delvis avstängd vilket har resulterat i kilometer efter kilometer med bilköer som folk står timvis i. (Jag vet att storstadsbor har detta varenda dag och tycker att detta är peanuts. Men ni har i alla fall tunnelbana eller spårvagn som inte sitter fast i köerna. Våra bussar sitter också fast.)

Jag funderar varför man inte gör dessa arbeten på nätterna. Visserligen ska montörerna ha extra betalt men man slipper kostnaderna för folk som kommer försent till sina jobb, bilar som går på tomgång och faktiskt för de olyckor som redan hunnit inträffa. Dessutom är det säkrare för montörerna och går säkert snabbare också. Jag tror faktiskt inte att man har tänkt så mycket i förväg utan man bara kör som vanligt så det får största möjliga efterräkningar.

 


Av WhiteApril - 23 augusti 2011 13:51

  Läser i DN att undersysselsatta franska tjänstemän under den franska semestern har börjat göra konstverk av post-it lappar som de klistrar upp i sina fönster. Detta  istället för att rulla tummarna. Hursom så har detta utvecklats till rena duellerna mellan företagen. Alltmedan landets tillväxtsiffror går åt helsike. Det är väl å andra sidan inte bara  post-itkonstnärernas fel.

Själv vill jag inte belasta konstnärerna utan det är ju självfallet chefernas fel som tillåter detta. På de arbetsplatser jag varit på så hade man åkt ut om man gjort så här


Av WhiteApril - 22 augusti 2011 13:00

  Har läst boken Ljust och fräscht av Henrik Schyffert och Fredrik Lindström. Måste säga att jag inte skrattat så gott åt en bok på länge. Författarna plockar ner den ängsligt skitnödiga inredningsboomen på jorden och boken är full av träffsäkra kommentarer. Dessutom är den full av bilder och texter ur t ex inredningstidningar och villaannonser som publicerats på fullt allvar men som i detta sammanhang blir så roliga.

Vill också påminna och "teppanyakihällsartikeln" i DN. Dess tramsighet håller i sig och blir bara ännu roligare efter att ha läst boken. Till paret i artikeln vill jag bara säga: Skaffa er ett liv, skaffa barn! Blir det inga barn, skaffa hund eller katt! Då får ni se hur lätt det blir att hålla en våning i det skicket och bäst av allt ni får något riktigt och viktigt att tänka på och ni slipper vara undersysselsatta!!!

– Vi visste precis vad vi ville ha den här gången. Stora öppna ytor med kök och öppen spis centralt placerade, många ljusinsläpp och terrass i söderläge. Men det tog nästan två år att hitta det perfekta objektet, berättar Nina.

Så pretentiöst det låter!

Boken plockar effektivt ner sådana klyschor!

Av WhiteApril - 16 augusti 2011 08:37

  Detaljhandeln går sämre säger man i DN.

Kanske är det så att husen är så fulla med all skit som folk har köpt så det inte går in mer. Eller så har man äntligen insett tomheten i kommersialismen och att det inte går att köpa sig lycklig. Visst är mycket billigt men det är skit också och håller inte heller. Vad väntar du dig av ett linne för 49 kr på H&M? Sytt av barnarbetare i Asien, sydd på giftbesprutad bomull och färgad med giftig färg. Kanske har folk börjat tänka efter lite? Så väl är det nog inte utan pengarna går väl till annat. Läser att restaurangbranschen ökar så man köper väl sprit för pengarna.

Av WhiteApril - 12 augusti 2011 07:40

  Enligt DN har det grundats en förening i Tyskland mot det evinnerliga kindpussarna som importerats från SydEuropa. Särskilt otrevligt upplevs det på arbetsplatserna. ”Folk säger att det här inte hör till det tyska beteendet”, säger man till BBC.

Jag får väl säga att det inte hör till det svenska beteendet heller, utom möjligen i Stockholm där man så ängsligt imiterar allt som upplevs som spännande utifrån. Jag har bekanta i Kroatien och där är det alldeles naturligt med kindpussar när man möts men i Sverige är det inget man gör när man träffas på en arbetsplats eller som en ytlig gemenskap på annat sätt. Det hör inte till det svenska beteendet heller.

Av WhiteApril - 8 augusti 2011 08:12

  Vill bara varmt rekommendera en artikel i Aftonbladet. En tysk konstnär har återskapat STASIs klädrekommendationer inför spionerandet och gjort en utställning av det. DDR-invånarna som var vana vid spioner genomskådade dem säkert direkt!!! Ha ha

Av WhiteApril - 6 augusti 2011 09:48

Läser i AB om Det sänkta kreditbetyget på USA och börskriser m.m Och alla följdverkningar det kan få trots att inget av det som hänt är någon nyhet utan väl känt sedan tidigare. Jag kan bara säga som den gamla damen sa om börsmäklarna: "Så nervösa människor ska inte ha hand om pengar!".

Själv har jag övergett aktier för länge sedan, det är lottsedlar och inget annat.

Sen var ju det svenska folket klokt som sa nej till Euron.  

Av WhiteApril - 2 augusti 2011 08:31

Läser i DN att den muslimska fastemånaden Ramadan startat.  Själv måste jag äta varannan timme eftersom jag har snabb ämnesomsättning och skulle aldrig klara en hel dag. Alltså anser jag att det är beundransvärt att de ger sig på det. Men jag blir lite bekymrad när jag läser om muslimerna i norra Sverige där solen är uppe i 20 timmar per dygn. Vissa anser att de inte får äta under den tid solen är uppe. 

När kartan och verkligheten inte hänger ihop ska man gå efter verkligheten, en gammal fin grundregel. Reglerna för fastan bestämdes för över 1000 år sen på andra breddgrader och man visste säkert inte ens att dagen var olika lång på olika ställen på jorden eller att den varierade med årstiden. Har hört att vissa muslimer går efter en standardiserad soluppgång och nedgång som överensstämmer med tiderna i Mecka. Det tycker jag låter som en bra idé!

Presentation

Skriver om internationell fotboll, främst tysk och svensk. Finns också på twitter: @123ingela

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards