Yran
7 april 2010 13:35
Hörru du,
Lärare bor inte i hus numera,vem klarar det på en snittlön på 26 000? Lärare ska numera vara glada om de har råd med en sliten 2a i Hökarängen. Båt, hahaha, du måste driva med oss? Det vet jag inte en enda kollega som har eller har haft under mina år i yrket. Att vi besöker systemet mitt på dagen, ja kanske det... men vi har väl rätt till lunchraster som alla andra? En rast på i snitt 40 min som kan ligga allt från kl 10 till kl 14 i vårt schema. Nä du som vet så mycket om verkligheten får gärna komma in i skolverksamheten och styra upp undervisning (i snitt 18 schemalagda klocktimmar då du befinner dig med minst 30 elever i ett klassrum), på de övriga föreslagna 12 timmarna vill jag att du hinner med följande: skriftliga individuella studieplaner för i snitt 240 elever/termin om du inte har ett praktiskt ämne då du kan ha upp emot 450 elever att skriva planer för, planering av undervisning, rättning, dokumentation i webbaserad skolplattform,(skriva in läxor och resultat och planering till eleverna)närvarorapportera (och gud nåde om det blir något fel!) studiebesök, gästföreläsningar, studiedagar, friluftsdagar, utvecklingssamtal, kontakt med elever, kontakt med hemmen, introduktion till nya medarbetare, studieplaner, skolutveckling, programansvar, ämnesansvar, läromedelsinventering, läromedelsbeställning,öppna hus som ofta ligger på lördagar!,hjälpa förvirrade vikarier tillrätta, sitta i elevvårdsamtal, vara rastvakt, göra individuella krisplaner i ditt ämne för de elever som bara uppnår IG, kalla dem till extraundervisningstimmar, göra helkurstentamina, hålla i introduktion för nya elever och lärare på kvällstid, sk föräldramöten, ta hand om incidenter som uppstår dagligen, ta emot elever i kris och ta kontakt med sociala myndigheter, mailkontakter med elever, föräldrar, lärare och andra intressenter i skolans värld, fortbildning, planera skolavslutningar/student, mentorskap för 28 elever, dvs du ska samtala peppa och coacha dem och hinna kolla upp närvaro och resultat i alla ämnen varje vecka, ta emot nya elever som hoppar från andra skolor och kolla deras kunskaper mitt i terminerna, begära in intyg från föregående utbildning, tillkalla polis vid brottlig verksamhet på skolan, marknadsföring dvs representera skolan på mässor och dylikt, gå på programmöten och skolmöten och dessutom då komma med konstruktiva och utvecklande ideér, du ska jobba i en eller flera grupper som har hand om antimobbing, likabehandlingsarbete, skolrenovering, arbetsmiljöfrågor, fackliga representanter osv. Du ska ändra innehåll och planering efter skolplanen som förändras och grupper som varierar i kunskapsnivå. Du ska vara en bra lärare för elever med svårgheter som adhd, dyslexi, dyskalkyli och andra koncentrationssvårigheter. du ska varje dag gå till jobbet och entusiasmera och engagera världens svåraste publik nämligen tonårselever. Du kan inte gå till jobbet och göra det lite halvdant för det kommer att ge utslag i elevutvärderingerna som ligger till grund för din lön, så glöm att köra gammal skåpmat! Vid medarbetarsamtalet får du dessutom visa upp planering och examinationsformer för de olika grupperna så det märks ganska tydligt om du inte är varierad och i framkant med din undervisning. Du måste vara duktig på IT och använda dig av teknisk och modern utrustning för att inte stå som en pajas och skämmas framför elever som idag har mycket goda tekniska kunskaper. Detta var en del av det vi sysslar med när vi latar oss på jobbet. Det tar oss idag 45 timmar/v och säg mig du om arbetstiden sänks, vad ska vi välja bort? Skulle du göra det här jobbet för 18 000 i månaden efter skatt? I så fall är du lika lurad som vi är.